طراحی بسته بندی: تعریف و مثالها

طراحی بسته بندی چیزی فراتر از آن چیزی است که به چشم می آید. در مورد آنچه طراحی بسته بندی به همراه دارد و سه عملکرد اصلی آن که هم برای محصول و هم برای مصرف کننده سود دارد ، بیاموزید. قضاوت درباره یک کتاب بر اساس جلد آن به احتمال زیاد شما قبلاً این وضعیت را در فروشگاه های محلی خود تجربه کرده اید: به راحتی گوشه را می چرخانید تا به راهروی بعدی بروید و فقط در دریای غلات صبحانه قرار می گیرید. قفسه های موجود در قفسه های جعبه های مقوایی چند رنگ ، تصاویر بزرگنمایی شده از محتوای داخل را نشان می دهد ، همراه با یک شخصیت کارتونی آشنا ، چهره مشهور یا چهره ورزشی شما احتمالاً قبلاً تصور کرده اید که کدام غلات را در سبد خرید خود قرار دهید ، اما گاهی اوقات انواع دیگر چشمان شما را دلگیر می کنند یا اشتهای شما را وسوسه می کنند. به اندازه کافی عجیب ، این غذایی نیست که عاشق آن شوید ، بلکه بسته بندی آن است! آژانس های تبلیغاتی با همکاری شرکت ها طراحی بسته بندی موثری را برای هر محصولی که به مصرف کنندگان می فروشند ، ایجاد می کنند. طراحی بسته بندی شامل طراحی و ایجاد ظرف محصولی و نحوه نگاه مشتریانی است که ممکن است آن را خریداری کنند. به همین دلیل است که شما به طور معمول یک شخصیت کارتونی را روی غلات و حبوبات به کودکان می بینید ، در حالی که ممکن است در غلات بالغ میوه تازه روی جعبه نشان داده شود. طراحی بسته بندی نه تنها باعث تبلیغ یک محصول می شود ، بلکه به محافظت و طولانی شدن محتویات نیز کمک می کند.

طراحی بسته بندی برای تبلیغات یکی از اصلی ترین عملکردهای طراحی بسته بندی این است که محتوای داخل بسته بندی را ارتقا می دهد. بسته به محصول ، طراحی بسته بندی می تواند ساده و مستقیم ، یا رنگارنگ و پیچیده باشد. تبلیغ کنندگان می خواهند شما محصول آنها را ابتدا در میان سایر کالاهایی که دوست دارند ، ببینید. ممکن است ویژگی های محصول روی جعبه چاپ شده باشد یا برچسب حقایق تغذیه ای برای بررسی در دسترس مصرف کننده باشد. قدم زدن در آن راهروی غلات را به یاد بیاورید. کدام جعبه ها برجسته شده و تقریباً بلافاصله چشم شما را جلب کرده اند؟ اگر متوجه شدید که به جعبه غلات نگاه می کنید و نوعی احساسات را برانگیخته است ، تبلیغ کنندگان موفق شده اند به عنوان یک مصرف کننده توجه شما را جلب کنند. این احساسات یا می تواند خوب باشد (به عنوان مثال ، خوردن غلات مورد علاقه خود هنگام تماشای کارتون های صبح شنبه) یا خوب نیست (به عنوان مثال ، این غلات هنگام خوردن سقف دهان شما را خراش می دهد). این وضعیت را در نظر بگیرید: در سال 2010 ، هنگامی که Dove محصولات مراقبت شخصی خود را به مردان نیز گسترش داد ، یک سری محصولات را تحت خط مراقبت از مردان Dove عرضه کرد. داو برای جلب جمعیت بالقوه جدید خود ، از طراحی های سنتی الهام گرفته از زن خود دور شده و لحن مردانه تری به خود گرفت. آرم خط مستقیم ، رنگهای برجسته تیره و بسته بندی ناهموار مورد استفاده برای محصولات Dove Men Care با توجه به نر طراحی شده است.

طراحی بسته بندی محافظت از محصولات علاوه بر قابل توجه نشان دادن محصول ، طراحی بسته بندی باید عملی نیز باشد تا اطمینان حاصل شود که از محصول نیز محافظت می کند. این قابلیت به ویژه برای مواردی که مایع یا شکننده هستند بسیار مفید است. قبل از اینکه کالایی برای خرید مصرف کننده نمایش داده شود ، باید به اندازه کافی تولید و بسته بندی شود تا بتواند سفر از کارخانه به قفسه را طی کند. بیشتر غلات صبحانه در جعبه های مقوایی نازک و در عین حال بادوام بسته بندی می شوند. نه تنها می توان اطلاعات را به راحتی روی بسته بندی نشان داد (به عنوان مثال ، اطلاعات تبلیغاتی ، تبلیغاتی و تغذیه ای) ، بلکه می توان جعبه ها را به راحتی چیده ، ذخیره و به فروشگاه مواد غذایی محلی خود حمل کرد در حالی که محتویات محصول خود را ایمن می کند. گاهی اوقات ، طراحی بسته بندی نه تنها محصول را از آسیب احتمالی محافظت می کند ، بلکه می تواند از مصرف کننده قبل از خرید نیز محافظت کند. در طی قتل های تایلنول در سال 1982 ، هفت نفر پس از مصرف داروی مسکن که به طور مخفیانه با دوز کشنده سیانور خورده شده بود ، کشته شدند. محققان به این نتیجه رسیدند که کسی بطری های Tylenol را باز می کند ، کپسول ها را با سیانور می بندد و آنها را از نظر مصرف کننده در قفسه قرار می دهد. در نتیجه ، تایلنول با فراخوان 31 میلیون بطری در سراسر کشور و یک کارزار گسترده روابط عمومی ، بلافاصله وارد عمل شد. از همه مهمتر ، Tylenol بسته بندی خود را مجدداً طراحی کرد تا شامل مهر و موم های فویل و ویژگی های جدید باشد تا در صورت دستکاری در محصول ، به مصرف کننده اطلاع دهد. در حقیقت ، این رویداد بود که معیار استاندارد طراحی بسته بندی را تا به امروز از محصولات محافظت می کند.

نمونه طراحی بسته بندی